Miért más a
keresztény hit
Vatikánváros,
2010. március 5. (zenit.org)
A vallások és a filozófiák azt tanítják, hogy mit
kell tennie az embernek, hogy megmentse életét. A keresztény hit viszont azt
tanítja, hogy mit tett Isten azért, hogy megmentse az embert. Jézus nem azzal
kezdte tanítását, hogy „Térjetek meg és higgyetek az Evangéliumban. hogy Isten
országa eljöjjön hozzátok”, hanem úgy, hogy „Isten országa köztetek
van, ezért térjetek meg, és higgyetek az Evangéliumban.” Nem előbb van a
megtérés és azután a megváltás, hanem először volt a megváltás, és azután a
megtérés. Ez a keresztény alapigazság a vallásközi párbeszéd fundamentuma.
Mi, keresztények a más vallásokkal való párbeszédbe
nem a különbözőséget és a mi vallásunk magasabb rendű voltát hangsúlyozva
lépünk, ez magának a dialógusnak mondana ellent. Mi azt hangsúlyozzuk, ami
egyesít, a közös célokat, elismerve a másik szubjektív jogát arra, hogy saját
hitét tökéletesnek és meghatározónak tartsa. Nem szabad elfelejteni azt, hogy
aki hittel és jó szándékkal követi nem keresztény vallását, az
jobban tetszik Istennek, mint az, aki a kegyelmi vallásközösséghez tartozik, de
elhanyagolja hitét és hitbéli kötelességeit. A nyitott szívű dialógus azonban
nem indíthatja a keresztényeket a Krisztusba vetett hit nagyszerű értékeinek
lebecsülésére. Nem azt kell keresni, hogy melyik vallás magasabb rendű a
többinél, hanem mindegyik sajátosságát kell elismerni, tudni azt, hogy mik
vagyunk, és miben hiszünk.
A modern ember számára a kegyelem
nehezen elfogadható. Az, hogy megváltásunk „kegyelem által” történt, azt
jelenti, hogy függünk valakitől, és ezt nehéz elfogadni. Marx azt állítja, hogy
a lét csak akkor független valóság, ha ő maga az úr, és csak akkor és annyiban lehet a maga ura, ha és amennyiben létét magának köszönheti.
Az ember, aki más valakinek a kegyelme által él, az
függő viszonyban van. A teremtő Isten tagadásának és a megváltó Isten
tagadásának oka ugyanaz: a gőg, a Sátán bűne.
Én azonban teljes mértékben valaki más, Isten
kegyelme által élek, akit nem én alkottam, hanem aki engem teremtett, aki
életem forrása, aki a Megváltóm.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése