A
Szentlélekkel kapcsolatban Szent Ágostont különösen három kijelentés ragadta
meg az újszövetségi Szentírásban: a Szentlélek az ajándék, a Szentlélek
a közösség és a Szentlélek az öröm.
A Szentlélek
Ajándék! Elég kimondani ezt a szót, és a Biblián keresztül máris
világossá válik a tanítás, egyik a másik után, mint megannyi fényes pont,
amelyek egymást követik, hogy végül egyetlen fényutat alkossanak. Jézus azt
mondja a szamariai asszonynak: „Ha ismernéd Isten ajándékát, és tudnád, ki
mondja neked: adj innom, inkább te kérnéd őt, és ő élő vizet adna neked” (Jn
4,10). Hogyan bizonyosodhatunk meg arról, hogy Isten ajándéka éppen a
Szentlelket jelöli? Ezt mondja nekünk János evangélista: „Aki szomjazik,
jöjjön hozzám és igyék, aki hisz bennem, annak szívéből élő víz folyói
fakadnak. Ezt a Lélekről mondta, amelyben a benne hívők részesülnek” (Jn
7,39). Pál apostol ehhez hozzáteszi, hogy Jézus „fölmenvén a magasba
ajándékokat osztott az embereknek” (Ef 4,8). De mi az, amit Krisztus adott az
embereknek mennybemenetele után? A Szentlelket, amelyet az egyházra árasztott
Pünkösdkor! Ez a nagy, az egyetlen ajándék, amely az egyházra áradva oly sok
különböző ajándékra oszlik… „A Szentlélek, aki maga az Ajándék, szétosztja
Krisztus minden tagja között a közös ajándékot. Az egyes tagok nem kapnak meg
mindent, hanem az egyik ezt, a másik azt, bár a Szentlelket, aki mindenkinek
kiosztja a magáét, mindnyájan birtokolják.” (A Szentháromságról XV). A teljes
ajándékot, amely az összes ajándék összessége, csak Krisztus egész teste,
vagyis az Egyház birtokolja.
A Szentírás
a Szentlelket közösségnek (koinoia) is nevezi, az Atya és a Fiú egymás
közötti közösségének. Ő mindkettőnek a Lelke, az Atyáé és a Fiúé,
amint az Írás hol az „Atya lelkének”, hol „Jézus Krisztus Lelkének” nevezi. A
Szentlélek tehát az Atya és a Fiú közössége, minden egység és minden közösség
forrása. Éppen ezért „Ő az Isten és közöttünk való közösség is”: az Atya és a
Fiú azt akarták, hogy közösség legyen köztünk és köztük. Az Istennel való
személyes közösség és a köztünk levő egyházi közösség mind egy forrásból
fakad, ez a Lélek. „A Szentlélekkel egységben” kifejezés, amelyet annyira
kedvel a liturgia, ima formájában fejezi ki ezt.
A Szentlélek harmadszor
öröm, vidámság. A bizonyítékot
részben a Szentírás adja, amely oly gyakran társítja az örömöt a Szentlélekkel
(ApCsel 13,52: „A tanítványokat eltöltötte az öröm és a Szentlélek.” Róm
14,17: „Az Isten Országa öröm a Szentlélekben.” Gal 5,22: „A Lélek
gyümölcsei: szeretet, öröm, békesség.”) De ebben az esetben a hagyománynak is
jelentős súlya van: „Az Atyának és az Ő Képének (ez a Fiú) kimondhatatlan
ölelése nincs öröm, szeretet és vidámság nélkül. A Szentlélek az összes
teremtményt elárasztja mérhetetlen gazdagságával és bőkezűségével, azok
befogadóképessége szerint.” A Szentlélek – Szent Ambrussal szólva – az a
folyó, amelyikről a 46. zsoltár beszél s amely a magasból jön és „ágai
felüdítik Isten városát”, vagyis az Egyházat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése