A
keresztény embernek minden korban van küldetése, és minden kor hordoz magában
isteni üzenetet. Ennek felismerése azonban nem olyan egyszerű. Sokan teljes
elfordulással tekintettek (tekintenek) saját korukra, mások pedig úgy
gondolták (gondolják); Isten azt kívánja tőlük, hogy koruk embereként úgy
váljanak korszerűekké, ha vallásosságukat az adott helyzet elvárásainak
megfelelően formálják.
A
fogyasztói társadalomhoz több módon lehet viszonyulni. Vannak, akik rettegve
tekintenek erre a társadalomra. Valami jobb, emberibb világról álmodnak, és
elhangzanak a végidőket sejtető jövendölések, vagyis mindaz, ami most van,
elpusztul és felperzselődik. Némelyek azt a megoldást tartják egyetlen
kiútnak, hogy elszigetelik magukat ettől a társadalomtól, hátat fordítva
mindannak, ami valamelyest is rá utal. Mások pedig a szabadságra hivatkozva,
a kor szellemét felmagasztalva átveszik a fogyasztói társadalom
gondolkodásmódját, sodródnak a nagy átlaggal abban a tudatban, hogy így válnak
önálló, szabad emberekké, adott esetben széles látókörű keresztényekké.
A
szélsőségek sosem jók, de szükségesek. Mindig az ellentétek feszültségében
születtek meg a valósághoz közelálló életszemléletek és cselekedetek. Nekünk
is vállalnunk kell ezt a feszültséget, ha azt akarjuk, hogy keresztény módon
jelenjünk meg ebben a társadalomban.
A
konzum-társadalom alapvető filozófiájához tartozik a fogyasztás. Ez a
mozgatórugója, és ez a legfőbb érték, hiszen ezáltal növekszik a pénz
mennyisége, melyet újabb beruházásokba lehet forgatni, újabb részvényeket
kibocsátani és ezzel több vagyonra szert tenni. A fogyasztói vágy növelése a
tömegek felé a reklámokon keresztül történik. Az egyes termékek fejlesztésénél
már elsődlegesen nem az alkotás, kreativitás és az ebből adódó siker a
mozgatórugó, hanem a minél jobb eladhatóság, a konkurencia háttérbeszorítása.
A reklámokon úgy tűnik, hogy az egyes személy a fontos, a valóságban azonban a
termék eladása. Csak gondoljunk bele, egy óriás-üzlethálózat igazgatóját mit
érdekli az, hogy a Juliska néni heti bevásárlását olcsóbban tudja megoldani,
hogy aztán több maradjon a hónap végéig, hogy gazdaságos margarint használ
vagy sem? Ez a szempont fel sem merül. A lényeg: a vásárló jól érezze magát,
az a benyomása legyen, hogy jól és olcsóbban vásárolt. Mindezt a minél több
áru eladása reményében teszik. A reklámszakemberek tökéletesen tudják; az
ember akkor fogható meg igazán, ha személyesen van megszólítva. Fontos, hogy
olyan színezetben kerüljön az egyes portéka a vevő elé, mintha pont arra lett
volna szüksége. Vegyük csak kezünkbe a különböző akciókat propagáló újságokat.
Amikor elkezdjük forgatni, akkor jut eszünkbe, hogy tényleg, kéne egy
szemetes kosár a sarokba, és itt most elég olcsón adják, hiszen akciós. A
következő lapon egy tetszetős mozgásérzékelős reflektor van, mire azt
gondoljuk, „tényleg ám, milyen fontos lenne a hátsó udvarba ez a lámpa”:
„hogy ez eddig nem jutott eszembe!”" ALAPJÁBAN VÉVE NEM ÉN VOLTAM AZ, AKI A
SZEMETES KOSÁR ÉS A REFLEKTOR MEGVÁSÁRLÁSBAN DÖNTÖTTEM, BÁR ÚGY TŰNT.
Nem a hétköznapi életben megtapasztalt hiány hozta elő a vágyat, hogy
vásároljak, hanem valami indokot kerestem arra, hogy vásárolhassak, mert a
vásárlás utáni vágyat felébresztették bennem. Az emberben ott az igény a
szerzésre, és ezt könnyen ki lehet használni. Nézzük csak meg. Amíg nem volt
Pécsett Metro és Tesco áruház, a polgárok addig is vásároltak. Nem azért épült
a két áruház, mert Pécs városának lakói nem tudtak volna élni e
bevásárlóközpontok nélkül. A folyamat éppen fordítva zajlott le: felépült több
nagy központ és ezzel együtt fellépett az emberekben az igény, hogy vásárolni
menjenek. Végülis ez volt a cél.
Hiszem, hogy a keresztény ember képes megszentelni a bevásárlóközpontokat és a
fogyasztói szemléletet. Nem létezik, hogy Istennek semmi köze ne lenne
mindahhoz, ami zajlik körülöttünk! Ha pedig van, akkor meg kell keresni,
milyen módon üzen ezeken az eseményeken, jelenségeken keresztül, és mi a
feladatunk. A kereszténységhez mindig hozzátartozott a szabadság. Nem
elsősorban a döntés szabadságára gondolok, hanem a valamitől, illetve a
valamire szabad ember állapotára. Ahhoz, hogy Istenben éljek, feltétlenül
fontos, hogy Vele megbeszélve tegyem meg a következő lépést. Hiszem, hogy az
az ember, aki dialógusban él Istennel, a fogyasztói társadalomban is szabad
tud maradni, azt tudja kiválasztani, amire valóban szüksége van és nem azt,
amiről elhitetik, hogy szükséges. Tud választani a dolgok között. „Ezt most
megveszem, mert átgondoltam, hogy valóban szükségem van-e rá. Beszéltem róla
mással, Istennel.” Valahogy így szenteljük meg a vásárlásunkat is, nem csak
egy puszta tény lesz! , hanem átgondolt és valamilyen formában Istent is
bekapcsoló döntés. Ezzel a tettünkkel másoknak is szabadságot adunk, hiszen
tanulhatnak tőlünk. Nem riasztjuk el őket a hideg valóság ecsetelésével, ami
önmagában igaz lehet, de mit sem értenének belőle, hiszen a tv, a rádió és
egyéb tömegtájékoztatási eszközök kellőképpen beleégették tudatukba a vásárlás
fontosságát. Ami számukra fontos és nélkülözhetetlennek tűnik, rajtunk
keresztül úgy mutatkozzék meg, mint ami emberhez méltó és többé-kevésbé a
szabadságot szolgálja.
Mivel
a keresztény ember normális esetben nem olyan fontos önmagának, nem is érinti
meg annyira a reklámok szövege, melyek egyfajta elfogadottságot, értékesség
tudatot igyekeznek a portékákon keresztül sugallni. Erre azok fogékonyak, akik
bármilyen okból szemük előtt csak önmagukat látják, vagy legtöbbször
önmagukat.
A
másik alapvető probléma, hogy a fogyasztói társadalom nem tudja a dolgokat
„élvezni”, csak „használni”. Ezt a képességét azért vesztette el, mert miután
megvásárolt valamit, hamarosan más lép a piacra, ami jobb, minőségibb az
előzőnél. Így aztán hamar a jobbikat választja, anélkül, hogy az előzőt jobban
megismerte volna. Ami ennek akadálya lehet, nem a józanság, hanem a pénz
hiánya. De ha keresztény szemmel nézem, akkor a teremtés szemüvegén keresztül
kell tekintenem a dolgokat is. Ha valami használható, és feladatomat akadály
nélkül el tudom látni vele, nem érdemes lecserélni pusztán csak azért, mert
van már jobb is. Egy alkalommal nagyon meglepett és elcsodálkoztam, ahogy egy
idős házaspár beszélt a kis autójukról. A kicsi kocsi „családtag” volt, minden
abnormalitást nélkülözve. Kedvesen beszéltek róla, úgy is volt berendezve. Meg
volt becsülve a kis járgány. Ebben sem túlzás, sem betegesség nem volt.
Egyszerűen rendeltetésszerűen volt használva, vagyis nem azért volt, mert
status szimbólum kellett, hanem azért mert utazni akartak.
Tudjunk örülni annak, amink van. Ne azért, mert modernebb - bár ez sem
megvetendő - hanem elsősorban azért, mert használható, segít munkánkban,
családi életünkben, emberi kapcsolatainkban. Ha alapvetően azt tekintem, hogy
emberségem legfontosabb része a szeretet, emberi kapcsolataim, Istennel megélt
egységem, akkor a dolgokat mindezek fényében fogom használni. Ha ellenben
hiányoznak ezek a szempontok, illetve kizárólagosan az „eszközök” világában
élek, akkor természetes, hogy ezek fogják meghatározni tetteimet és adott
esetben vásárlásomat, a fogyasztói társadalomhoz való viszonyulásomat.
Kérjük Isten segítségét, hogy tudjunk ebben a világban Isten akarata szerint
tájékozódni és ilyen módon tanúságot tenni. Szent Pál apostol szavai adjanak
bátorítást: "Testvérek, a meghívásotok szabadságra szól, csak ne éljetek
vissza a szabadsággal a test javára, hanem szeretettel szolgáljatok
egymásnak." (Gal 5,13)
Bátor Botond pálos szerzetes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése