A Szentléleknek a
Bibliában felsorolt három különböző vonása – ajándék, közösség, öröm –
egyetlen dologra utal, amelyik mindezeket tartalmazza: a szeretetre.
Az ajándék a szeretet
jele. „Isten ajándékai között ennél
nincs kiválóbb. Ez az egy, ami szétválasztja az örök ország fiait és a
kárhozat fiait. A Szentléleknek más ajándékai vannak, de szeretet nélkül
semmit sem érnek” (Szentháromságról XV).
A közösség is a
szeretet jele és tükröződése. A
szeretet úgymond a közösség tartalma, mert az biztosítja a személyek között a
tökéletes és mély egységet. A közösség nem más, mint több, lélekkel és
értelemmel megáldott lény találkozása a szeretetben.
Végül is honnan származik
az öröm és a vidámság, ha nem szeretetből, s abból, hogy szeretnek
minket? Minden lényben van – mondja Ágoston – egyfajta gravitációs törvény,
amellyel saját egyensúlyi és nyugalmi helyzetét keresi. Az értelmes lények
számára ez a vezérelv a szeretet. A szeretet, - ami miatt szívünk Istenhez
igyekszik és nyugtalan, míg meg nem nyugszik benne, - a Szentlélek, „aki az az
ajándék, amelyben a nyugalmat élvezzük, amelyben Téged élvezünk.”
A
Szentlélek Isten, aki Istentől származik, amikor az embereknek adatik,
meggyújtja bennünk a szeretet tüzét Isten és ember iránt, és Ő maga is
szeretet. Az ember magától nem szeretheti Istent, csak Ő adhatja meg hozzá a
képességet. Ezért mondja folytatólagosan: „Azért szeretjük őt, mert Ő előbb
szeretett minket” (1Jn 4,10).
Milyen szeretetről van
tehát szó? Elsősorban nem a mi Isten iránti szeretetünkről, hanem Isten
szeretetéről, amelyik a testvérek iránti szeretetre indít. Ez az a szeretet,
amelyet Pál a karizmák legnagyobbjának és legmagasztosabb útnak hív (vö. 1Kor
12,31). A karizmák legnagyobbja azért, mert összetartja a részeket, az a
forrás, amelyből az összes karizma fakad: nem egy
karizma a többi mellett, hanem a
legmagasztosabb. Egyszóval Ő maga a karizmák ajándékozója: a Szentlélek.
A törvény két legnagyobb
parancsa a Szentlélekben egyesül, s amelyet épp ezért „új törvénynek”, „belső
törvénynek”, „lelki törvénynek” mondanak. Ha van prófétai kép, amely mindennél
jobban kifejezi azt a képet, amit a Szentlélekről eddig magunknak alkottunk,
akkor az Ezekiel prófétáé (11,19): A Szentlélek „az új szív”, amit a Krisztus
által megváltott ember azért kapott, hogy szeresse Istent és a testvéreit.
Raniero Cantalamessa
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése