Február 2.
A szentelt gyertya
már az ókeresztény korban Krisztus jelképe. Az egyházi értelmezés szerint a
viasz emlékeztet Jézus emberi természetére, a világosság pedig istenségére. Más
értelmezés szerint a halandóságra, mert a gyertya magát fölemészti, hogy
másoknak szolgálhasson. Ismét más magyarázat szerint az égő gyertya a jó cselekedetekkel ékeskedő hitet jelképezi, mert amint a gyertyaláng nélkül
nem világíthat, éppen úgy a hit is jó cselekedetek nélkül halott.
URUNK BEMUTATÁSÁnak ünneplése a IV.
századtól kezdve általános volt. A nyugati liturgiában Szűz Mária
tisztulásának, és a fénynek ünnepe lett. A görög liturgia a találkozás
ünnepének nevezi, mert ekkor találkozott Krisztus az emberiséggel Simeon és
Anna prófétaasszony személyében.
A római katolikus vallás GYERTYASZENTELŐ
BOLDOGASSZONY néven ünnepli ezt a napot. Azért szenteljük meg az emberi
természetünket jelképező gyertyákat, hogy az isteni Fény kiáradjon és eltöltsön
bennünket is. József és Mária ez alkalommal mutatta be áldozatként a két
gerlicét vagy galambfiókát. Ekkor szentelték az Úrnak az elsőszülött fiút.
Jézus bemutatása a jeruzsálemi templomban előírt vallásos cselekmény volt. Az
elsőszülött fiúgyermeket Istennek szentelték a szülők. A Kivonulás könyve
előírja az elsőszülött bemutatását és megváltását a templomban. Az ókori
Rómában tavaszkezdő nap volt, fáklyás engesztelő körmenetet tartottak, amelyben
a pogány rómaiak körbejárták a város bálványszobrait. Ennek megkeresztelése a
gyertyás körmenet ezen a napon. A szentmise a gyertyák megszentelésével
kezdődik, majd a gyertyás körmenet következik.
Gyertyaszentelő Boldogasszony, a
Müncheni-kódexben (1466) Szűz Mária tisztulatta, az Érdy-kódexben (1527)
Asszonyunk Mária tisztulatja, Mária tisztulásának (purificatio Beatae
Mariae Virginis) napja, görögül Hypapanté, vagyis Találkozás, amikor a
világ világosságát, Jézust a mózesi törvény értelmében bemutatta a templomban
(Lukács 2,22–32).
E napot már a szabolcsi zsinat (1092) a kötelező
ünnepek közé sorozza.
A szentelt gyertya egyike a legrégibb szentelményeknek. A Pray-kódex
tanúsága szerint a magyar középkorban ezen a napon először a tüzet áldották
meg, majd ennél a szentelt tűznél gyújtották meg azután a gyertyákat.
Az ünnep már a magyarországi
miseliturgia legősibb forrásában, a XI. századbeli Hahóti-kódexben is
előfordul.
A Tihanyi-kódexben az ünnepről olvastatik
exemplum is:
Részlet:
„Egy
jámbor asszony kápolnát építtetett, amelyben káplánjával mondatott misét. Egyszer,
Gyertyaszentelőre virradva, a káplánt hiába várta. Már azt hitte, hogy mise
nélkül marad. Elszomorodott, majd elszöndörödék: egy szép nagy
szentegyházban találta magát. Látta, hogy két szép ifjú csodálatos szőnyegeket
hozott. Kiket követnek vala nagy sok ifjak, kik mind Istennek angyali
valának. A szőnyegeket az oltár előtt leterítették. Most Keresztelő János
jött a pátriárkákkal és prófétákkal. Utánuk szépen felöltözve Szent Péter mind
az apastolokkal, mártiromokkal és konfesszorokkal. Ezek a nagyoltár előtt
szépen fölállottak.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése