A szégyenkezés jó és üdvös dolog
Egészséges, ha van bennünk egy adag szégyenkezés, mert üdvösségünkre szolgál.
Alázatossá tesz és bűnbánatra indít. így tanított Ferenc pápa február 19-én az
általános kihallgatáson, melynek keretében a kiengesztelődés szentségéről
beszélt. Teljes katekézisét közöljük:
Kedves Testvérek, jó napot kívánok!
A keresztény beavatás szentségein, a keresztség, a bérmálás és az Eucharisztia
szentségén keresztül az ember új életet kap Krisztusban. Ugyanakkor, mindnyájan
tudjuk, „cserépedényben” hordozzuk ezt az életet (2Kor 2,4), még alá vagyunk
vetve a kísértésnek, a szenvedésnek, a halálnak, és a bűn miatt még új
életünket is elveszíthetjük.
Ezért az Úrjézus azt akarta, hogy az egyház folytassa az ő megmentő művét saját
tagjai felé is, különösképpen a kiengesztelődés szentsége és a betegek
kenetének szentsége által, melyeket együttesen a „gyógyulás szentségeinek” is
hívhatunk.
A kiengesztelődés szentsége a gyógyulás egyik szentsége. Azért megyek gyónni,
hogy gyógyuljak, hogy meggyógyuljon a lelkem, meggyógyuljon a szívem, s
meggyógyuljon bennem az, amit helytelenül tettem. A legkifejezőbb szentírási
kép, amely a gyógyulás elválaszthatatlan szempontjait elénk tárja,
kétségtelenül a béna ember meggyógyításáról szóló jelenet, ahol az Úrjézus úgy
áll előttünk, mint aki a léleknek és a testnek egyaránt orvosa (vö. Mk 2,1-12;
Mt 9,1-8; Lk 5,17-26).
A bűnbocsánat, avagy a kiengesztelődés szentsége közvetlenül a húsvéti
misztériumból ered. Amikor ugyanis húsvét este az Úr megjelent az utolsó
vacsora termébe zárkózó tanítványainak, így köszöntötte őket: „Békesség
nektek!” Utána pedig rájuk lehelt, és azt mondta: „Vegyétek a Szentlelket.
Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer” (Jn 20,21-23). Ez a szakasz
feltárja előttünk e szentség legmélyebb dinamikáját.
Egyfelől bűneink bocsánata nem olyasmi, amit mi adhatunk magunknak. Nem
mondhatom azt, hogy megbocsátom a bűneimet. Bocsánatot az ember kér, valaki
mástól kéri; mi a gyónásban Jézustól kérünk bocsánatot. A bűnbocsánat nem a mi
erőfeszítésünk gyümölcse, hanem ajándék, a Szentlélek adománya, aki betölt
minket az irgalmasság és a kegyelem megtisztító erejével, mely a megfeszített
és feltámadt Krisztus megnyitott szívéből szüntelenül árad.
Másfelől pedig ez a szakasz arra figyelmeztet bennünket, hogy csak akkor
lelhetünk valódi békére, ha engedjük magunkat kiengesztelni Jézusban az Atyával
és testvéreinkkel. És ezt már mindnyájan átéreztük, amikor gyónni mentünk:
teher nyomasztja, szomorúság üli meg szívünket, de amikor befogadjuk Jézus
bocsánatát, megbékélünk, békére lel a lelkünk, olyan mélységesen gyönyörű
békére, amelyet egyedül Jézus, egyedül ő tud adni.
Idővel ez a korábban nyilvános formában gyakorolt szentség – kezdetben ugyanis
nyilvános volt – egyénivé vált, és a gyónás zárt terében történik. Ez azonban
nem szünteti meg e szentség egyházi jellegét, hiszen az egyházi élet keretében
valósul meg. A keresztény közösség ugyanis az a hely, ahol jelenvalóvá lesz a
Lélek, aki megújítja mindnyájunk szívét az Isten iránti szeretetben, a
testvéreket pedig mind eggyé kapcsolja Jézus Krisztusban. Ez az oka annak, hogy
nem elég egyedül a lelkünk mélyén, egyedül a szívünkben bocsánatot kérni az
Úrtól, hanem meg kell vallanunk bűneinket alázattal és bizalommal az egyház
szolgálattevőjének. E szentség kiszolgáltatása során a pap nem csak Istent
képviseli, hanem az egész közösséget is, amely önmagára ismer minden tagjának
gyengeségében, meghatottan hallgatja bocsánatkérését, kiengesztelődik vele,
lelket önt bele, és kíséri a megtérés, valamint az emberi és keresztény éretté
válás útján.
Mondhatná valaki: „Én csak Istennek gyónok.” Igen, mondhatod Istennek, hogy
„bocsáss meg”, és felsorolhatod bűneidet, de bűneinket testvéreinkkel, az
egyházzal szemben is elkövettük. Ezért van szükség arra, hogy a pap személyében
megjelenített egyháztól, testvéreinktől is bocsánatot kéljünk.
„De atyám, én szégyellem magam!” A szégyenkezés is jó és üdvös dolog,
egészséges, ha van bennünk egy adag szégyenkezés, mert üdvösségünkre szolgál.
Ha valaki nem szégyenkezik, országomban [Argentínában] azt mondjuk, hogy
„szégyentelen” ember. De a szégyenkezés azért is jót tesz, mert alázatosabbá
tesz minket, a pap pedig szeretettel és gyengéden fogadja gyónásunkat, és Isten
nevében megbocsát.
Pusztán emberi szempontból is jólesik, ha kiadhatjuk, ami a szívünket nyomja,
ha megoszthatjuk egyik testvérünkkel, a pappal a bajainkat, a szívünket megülő
problémákat. És átérezhetjük, hogy kiöntöttem szívemet Isten előtt, az egyház
előtt, egyik testvérem előtt. Ne féljetek a gyónástól! Beállsz a gyónásra várók
sorába, tele van a lelked ilyesmikkel, amikről szóltam, szégyennel is, ám a
gyónás után szabadnak, nagynak, szépnek, megbocsátottnak, fehérnek, boldognak
érzed magad. Ez a gyónás szépsége!
Szeretném megkérdezni tőletek – de nem kell hangosan mondanotok, válaszoljatok
csak a szívetek mélyén –, hogy mikor gyóntatok utoljára, mikor gyóntál
utoljára. Mindenki próbáljon visszaemlékezni: két napja, két hete, két éve,
húsz éve, negyven éve? Mindenki tegye fel magának a kérdést: mikor volt, amikor
utoljára gyóntam? És ha hosszú idő telt el, ne veszítsetek egyetlen napot sem,
menjetek el, a pap jó lesz hozzátok. Jézus van ott, és Jézus jobb a papoknál,
ott Jézus fogad téged, hatalmas szeretettel fogad. Légy bátor, és menj el
gyónni!
Kedves barátaim, amikor a kiengesztelődés szentségéhez járulunk, ez azt
jelenti, hogy valaki melengető szeretettel átölel bennünket: az Atya végtelen
irgalmának ölelését érezzük. Idézzük csak fel azt a roppant szép példabeszédet
a fiúról, aki az örökölt pénzzel elment otthonról. Elszórta az összes pénzét,
azután viszont, amikor már nem volt semmije, úgy döntött, hogy hazamegy, már
nem mint fiú, hanem mint szolga. Sok bűnt és nyomasztó szégyent hordozott a
lelkében. De micsoda meglepetés érte: amikor belekezdett mondandójába, és
bocsánatért akart esedezni, apja nem engedte szóhoz jutni, hanem átölelte,
megcsókolta, és ünnepséget rendezett. Tudjátok, mit mondok nektek? Valahányszor
gyónunk, Isten átölel minket, Isten ünnepet rendez! Haladjunk előre ezen az
úton! Az Úr áldjon meg titeket!
Fordította: Kristóffy Lilla Krisztina
Forrás: L'Osservatore Romano - 2014. március
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése