A keresztény a szenvedések, a viszontagságok között is képes örülni. A
pápa hangsúlyozta, hogy lehetetlen elképzelni egy szomorú keresztényt,
hiszen a Szentlélek megtanít bennünket a szeretetre és örömmel tölt el
valamennyiünket.
Mennybemenetele előtt Jézus számtalan dologról beszélt
tanítványainak, de főként három kulcsfontosságú szó foglalja össze
tanítását: béke, szeretet és öröm. A békével kapcsolatban azt hagyta
ránk, hogy az ő békéje nem olyan, mint, amit a világ ad. Az ő békéje
örökké tart. A szeretettel kapcsolatban megismételte azt, amit már
annyiszor mondott, vagyis hogy a szeretet parancsa arra szólít:
szeressék Istent és a felebarátaikat. Máté evangéliumának 15. fejezete
egyfajta szabályt fektet le erről, és mi ennek jegyében részesülünk az
utolsó ítéletben. A mai evangéliumban János 15. fejezetének 9–11.
versében a szeretetről szólva Jézus új dolgot mond. Nemcsak azt, hogy
„szeressetek”, hanem azt is hozzáteszi, hogy „maradjatok meg
szeretetemben”.
A keresztény ember hivatása ennek megfelelően: megmaradni Isten
szeretetében, azaz benne lélegezni, abban az oxigénben, abban a
levegőben élni. Megmaradni Isten szeretetében. Ezzel Jézus lezárja a
szeretetre vonatkozó tanítását, és továbblép. Milyen tehát az ő
szeretete? „Amint engem szeretett az Atya, úgy szerettelek én is
titeket.” A szeretet az Atyától származik, és a közte és az Atya közötti
szeretetkapcsolat olyan, mint az Ő és a mi szeretetkapcsolatunk. Jézus
azt kéri tőlünk, hogy maradjunk meg ebben az Atyától jövő szeretetben.
A béke gondolatára visszatérve a pápa szentbeszédében ezt mondta: a
béke nem a világtól származik, hanem Istentől. A béke, amelyet nem a
világ ad, az az Atyától jön. Ferenc pápa itt elidőzött Jézus felhívásán,
hogy „maradjatok meg szeretetemben”. Ez annyit jelent, hogy megőrizzük a
parancsolatokat. Nem elég tehát ezek követése; ha megmaradunk a
szeretetben, akkor a parancsolatok maguktól jönnek, a szeretetből
fakadnak. A szeretet az, ami a parancsolatok megtartására indít,
mégpedig a legnagyobb természetességgel. A szeretet gyökere a
parancsolatokban hajt ki, amelyek egy fonalat alkotnak, amely
egybekapcsolja a lánc szemeit: vagyis az Atyát, a Fiút és minket.
Az örömre terelve a szót ezt mondta a Szentatya: „Az öröm a
keresztények megkülönböztető jegye. Az örömtelen keresztény vagy nem
keresztény, vagy pedig beteg. Valami nincs rendben az egészségével. A
keresztények egészsége az öröm. Egy alkalommal azt mondtam – idézte fel a
pápa –, hogy vannak savanyú, fancsali arcú keresztények (olyanok, mint
az ecetbe eltett paprikák). Ezeknek az elszontyolodott arcú
keresztényeknek a lelkük is ilyen, és ez bizony elég csúnya. Az ilyenek
nem is keresztények, mert a vigasztalan keresztények valójában nem is
igazán keresztények. A keresztény ember megkülönbözető jegye az
életöröm, amely megmarad a szenvedések, hányattatások és az üldöztetés
közepette is.” Az első keresztényekről azt jegyezték fel, hogy úgy
mentek a vértanúság felé, mintha lakodalomba készültek volna. A
keresztény ember öröme a béke és a szeretet megőrzője. Ki adja nekünk
ezt a békét? – kérdezte a pápa. A Szentlélek.
A Szentlélek valójában életünk nagy elfeledettje. Szeretném feltenni a
kérdést – de most inkább eltekintek tőle –, hányan vannak közületek
azok, akik imádkoznak a Szentlélekhez. Nem fontos felemelni a kezeteket…
A Szentlélek a nagy elfeledett. A Szentlélek ajándék: aki békét ad,
megtanít a szeretetre, eltölt minket örömmel. Az imádságban azt kértünk
az Úrtól, hogy őrizze meg bennünk a Szentlelket, adja meg nekünk ezt a
kegyelmet. A Szentlélek tanít meg bennünket a szeretetre, az örömre és
adja meg a békét – mondta végül Ferenc pápa homíliájában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése